zondag 10 mei 2009

Boeken scoren

Ik vind die vrijmarkt in Egmond aan Zee op 30 april elk jaar weer aardig. Alice schreef er al over. We gingen er dit jaar ook weer heen, om te kijken of de mensen geen aardige boeken hadden liggen. In vorige jaren had ik er bijvoorbeeld Niet begeerde reis van Andrej Amalrik en Een uitzinnige liefde van Bob den Uyl gevonden.
Maar dit jaar was er niets te vinden. ‘De mensen lezen niet meer,’ was het verschrikkelijke commentaar van Alice.
Er was wel een viooltje in een kistje, een typemachine van het merk Adler, een computertoetsenbord dat slechts 2 euro kostte. Maar boeken, nee.
Gelukkig is er voor de boekenliefhebber Project Gutenberg, waar men heerlijke vondsten kan doen. Zo heb ik er het boek Manhood perfectly restored gevonden, waarin gewaarschuwd wordt tegen overmatig onaneren. Onze mental hospitals zitten vol met deze gevallen!
Een ander mooi boek is Palmistry for all, waarin onder meer wordt beweerd dat onze leiders grote duimen moeten hebben. Heb je een kleine duim, dan ben je een proletarische raddraaier.
Maar het mooiste boek dat ik er tegenkwam, was The Napoleon of Notting Hill van G.K. Chesterton (1874-1936), dat zo begint: The human race, to which so many of my readers belong.

1 opmerking:

Hadriana zei

Die boeken van Bob den Uyl en Andrej Amalrik had ik zien staan bij je. De titels sprongen eruit.
Misschien als de braderie er weer is dat de dametjes van de Oud Katholieke kerk nog wat goede boeken hebben.